ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ DESTEK EĞİTİM PROGRAMI

Özel Öğrenme Güçlüğü Destek Eğitim Programı
1988 yılında ABD Ulusal Öğrenme Bozukluğu Birleşik Komitesi’nin yayınladığı tanıma göre öğrenme bozukluğu, dinleme, okuma, yazma, konuşma, akıl yürütme ile matematik yeteneklerinin kazanılmasında önemli güçlüklerle kendini gösteren bir bozukluktur. Öğrenme güçlüğünün zeka ile organik bir ilişkisi yoktur. 

Özel öğrenme güçlüğü 3 alt başlığa ayrılmaktadır. Bunlar;
•    Disleksi (Okuma bozukluğu): Okuma hızını ve akıcılığını, sözcüğü doğru okumayı, okuduğunu anlamayı kapsar.
•    Disgrafi (Yazılı anlatım bozukluğu): Harf harf söyleme-yazma doğruluğunu, dilbilgisi ve noktalama doğruluğunu, yazılı anlatımın açıklığını ya da düzenini kapsar.
•    Diskalkuli (Matematik bozukluğu): Sayı algısını, aritmetik gerçeklerin ezberlenmesini, doğru ve akıcı hesaplamayı kapsar.

Özel Öğrenme Güçlüğünün Belirtileri
Okul Öncesi Dönem Belirtileri

•    Konuşmanın gecikmesi ve  diğer konuşma bozuklukları (kelimeleri doğru telaffuz etmekte güçlük, kelime dağarcığının yetersiz ve yavaş gelişmesi, bir şey anlatırken zorlanma, az konuşma)
•    Zayıf kavram gelişimi (Büyük-küçük, ince-kalın, üst-alt, iç-dış, önce-sonra gibi kavramları öğrenememe, karıştırma)
•    Yetersiz motor gelişim ( öz-bakım becerilerini öğrenmekte güçlük, düğme iliklemeyi öğrenememe, beceriksizlik (sakarlık), çizim veya kopyalamaya karşı isteksizlik
İlkokul Dönemine İlişkin Belirtileri
Akademik başarı: Özel öğrenme güçlüğü olan çocuklar birçok alanda zeki görünmelerine karşın akademik açıdan başarısızlık yaşarlar. Bu anne babanın beklemediği ve öğretmeni de şaşırtan bir durumdur. Başarı durumu değişkendir, bazı derslerde başarısı normal/normal üstü iken, bazı derslerde düşüktür) .
Okuma Becerisi: Disleksisi olan çocuklar 1. sınıfta okumayı öğrenmede zorlanırlar ve gecikirler. Diğer sınıflarda ise okumaları hız ve nitelik açısından yaşıtlarından geridir. Harf-ses uyumu gelişmemiştir, bazı harflerin seslerini öğrenemez, harfin şekli ile sesini birleştiremez, kelimeleri hecelerken ya da harflerine ayırırken zorlanır, sınıf düzeyinde bir parçayı okuduğunda anlamakta zorlanır, başkasının okuduklarını daha iyi anlar.
Yazma Becerisi: Disgrafi yani yazma bozukluğu olan çocuklar 1. sınıfta yazmayı öğrenmede zorlanırlar ve gecikirler. Bazı harf, sayı ve kelimeleri ters yazar ya da karıştırırlar. “Çok” yerine “koç”, “ev” yerine “ve”, “soba” yerine “sopa”,  b-d, m-n, ı-i, 2-5, d-t, ğ-g gibi.  Yazarken bazı harfleri, heceleri  atlar ya da harf/hece ekler, sınıf düzeyine göre yazılı imla ve noktalama hataları yapar, küçük-büyük harf, noktalama, hece bölme hataları, yazarken kelimeler arasında hiç boşluk bırakmaz ya da bir kelimeyi iki-üç parçaya  bölerek yazar, ka   lem, yapa  bil  mektedir gibi. Yaşıtlarına oranla el yazıları okunaksız ve çirkindir, yavaş yazarlar, tahtadaki yazıyı defterine çekerken ya da öğretmenin okuduğunu defterine yazarken zorlanırlar.
Aritmetik Becerileri: Aritmetikte sayı kavramını anlamakta güçlük çekerler. Bazı aritmetik sembolleri öğrenmekte zorlanır, karıştırırlar. Sınıf düzeyine göre çarpım tablosunu öğrenmekte geri kalırlar. Dört işlemi yaparken yavaştırlar. Problemi çözüme götürecek işleme karar veremezler, yaşına uygun seviyedeki matematik problemlerini yaparken otomatik olarak tepki vermekte zorlanırlar.
Çalışma Alışkanlığı Kendi başlarına çalışma alışkanlığı gelişmemiştir.  Öğrenme stratejileri eksiktir, nasıl çalışacaklarını, nasıl daha fazla bilgi edineceklerini ve öğrendiklerini nasıl hatırlayacaklarını bilemezler.
Organize Olma Becerileri: Üzerine aldığı görevleri düzenlemekte zorluk çeker, nereden ve nasıl başlayacaklarını bilemezler. Plan yapmak ve zamanı ayarlamakta güçlük çekerler.
Oryantasyon (Yönelim) Becerileri: Sağ-sol, doğu-batı,kuzey-güney kavramlarını öğrenmede zorlanırlar. Zamana ilişkin kavramları (dün-bugün, önce-sonra, gün, ay, yıl, mevsim gibi) kavramlarını karıştırırlar. Hangi aydayız denilince salı, hangi mevsimdeyiz denilince şubat diyebilirler. Saati öğrenmekte zorlanırlar.
Sıraya Koyma Becerisi:  Haftanın günlerini, ayları, mevsimleri doğru saysa bile aradan sorulduğunda (cumadan önce hangi gün gelir, marttan sonra hangi ay gelir, haftanın dördüncü günü hangisidir gibi) yanıtlamakta zorluk çeker ya da yanlış yanıtlarlar.
Sözel İfade Becerisi: Duygu ve düşüncelerini sözel olarak ifade etmekte zorlanırlar. Konuşurken düzgün cümleler kuramaz, heyecanlanır, takılır, şaşırırlar.
Motor Beceriler:  Top yakalama, ip atlama, gibi işerde yaşıtlarına oranla beceriksizdirler.  Sakarlık vardır, sık sık düşer, yaralanır, istemeden  bir şeyler kırarlar. Çatal-kaşık kullanmakta, ayakkabı-kravat bağlamakta zorlanırlar.  İnce motor becerilere dayalı işlerde (düğme ilikleme, makas kullanma, boncuk dizme gibi) zorluk çekerler.
Özel öğrenme güçlüğü olan çocuklarda yukarıda söz edilen belirtilerin hepsinin bulunması gerekmez. Her çocuğun kendine özgü bir profili vardır.
 

Eğitim Süreci
Özel Öğrenme Güçlüğüne sahip bireylerin Bireysel Eğitim Planları özel öğrenme güçlüğünün bireyde görülen türüne göre düzenlenir. Amaç, görsel, işitsel, taktil ve kinestetik algının, kişinin ÖÖG türü ve şiddetine göre en uygun şekilde verilmesidir.

KURUMUMUZDA UYGULANAN TESTLERİ

  • CAS Testi:5-17 yaş arasındaki bireylerin planlama-dikkat-eşzamanlı ve ardıl bilişsel aktiviteleri için uygulanan testtir.
  • WISC-R Testi:6-16 yaş grubuna uygulanır.Çocuğun sözel ve performans tablosunu ortaya çıkarmak amacıyla uygulanan testtir.
  • Saat Çizim Testi:Çocuktan saat çizmesi ve içine doldurması istenir.Çıkan yanlışlık ve eksikliklerin değerlendirildiği test türüdür.
  • BENDER –GESTALT Testi: Geometrik şekilleri temel alır. Bütünleştirme,çevirme,şeklin bozulması gibi etkenleri olan bir testtir.
  • Sağ-Sol Dominans (HEAT)Testi:Bireyin kendi vücudunun sağ ve solunu bilip bilmediğini ortaya çıkaran testtir.
  • Görsel-İşitsel Sayı Dizileri Testi:6-12 yaş grubuna uygulanır. Bu test kısa süreli görsel ve işitsel hafızayı ayrıca dikkati ölçer.
  • Metropolitan Okul Olgunluğu Testi: 4-6 yaş grubuna uygulanır. Çocuğun okula sosyal,bilişsel,fiziksel ve duygusal yönden uygunluğunu ölçen testtir.
  • Matematiksel Akıcılık ve Hesaplama Testi: 2×2 gibi matematiksel işlemlerin hızlı ve doğru olması gerekliliğini sağlamaya yönelik yapılan testtir.

 

Hızlı iletisim
  • 0 232 472 30 35
  • 0 507 089 16 59
  • info@erkeozelegitim.com.tr
Bizimle İletişime Geçin
Hızlı iletisim

Whatsapp Destek

Sevda YÜCEL

Merhaba

Size nasıl yardımcı olabilirim?